26 sierpnia 2024

Recenzja: Ichiro Kishimi & Fumitake Koga – Odwaga bycia nielubianym

„Ciesząca się w Azji ogromną popularnością książka "Odwaga bycia nielubianym", która rozeszła się w ponad trzech milionach egzemplarzy, pokazuje, jak stać się człowiekiem, jakim naprawdę chcesz być. Oparta na motywach teorii Alfreda Adlera - obok Freuda i Junga jednego z trzech wielkich dziewiętnastowiecznej psychologii - książka ta jest pouczającą dyskusją między filozofem a młodym człowiekiem. Ich dyskusja w przystępny sposób pokazuje, że każdy decyduje o własnym życiu i może zrzucić jarzmo przeszłości, zwątpienia oraz cudzych oczekiwań. Przedstawiony w niej punkt widzenia wyzwala, daje odwagę do zmiany i do ignorowania ograniczeń stawianych przez otoczenie i samego siebie. Jest to książka nie tylko niezwykle przystępna, ale i o przełomowym znaczeniu. Z jej mądrości zaczerpnęły już miliony czytelników odkrywając jak żyć swoim własnym, zgodnym z samym sobą życiem.”
Książka napisana w ciekawej formie – dialogu pomiędzy młodzieńcem i filozofem. Dyskusja rozpoczyna się wstępem o subiektywnym postrzeganiu świata. Następnie książka podzielona jest na 5 wieczorów (rozdziałów), które ostatecznie się zazębiają. Przedstawiona tutaj psychologia indywidualna (autorstwa Adlera) przekazana jest w naprawdę przystępny sposób. Największa zaletą jest właśnie język – prosty, zwięzły i przyjemny w odbiorze. Japoński fenomem pomaga uświadomić sobie wiele rzeczy (m.in. kwestie dotyczące samoakceptacji, relacji międzyludzkich czy odnalezienia szczęścia w życiu). Nie są to rzeczy odkrywcze czy przełomowe (wielu byłam „półświadoma”), ale filozof tłumaczy je w prosty sposób, zwracając przy tym uwagę na występujące w nich zależności (np. samoakceptacja – pewność – użyteczność ⟲).
Jeśli kiedykolwiek odbiliście się (jak groch o ścianę) od „Czerwonej księgi” czy innej psychologicznej książki – „Odwaga bycia nielubianym” może być remedium na wasze próby.
Ocena: 8/10

14 komentarzy:

  1. Świetna recenzja. Czasami książki typowo psychologiczne mnie nudzą, ale skoro polecasz, może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niby tak właśnie czuję, że raczej to nie jest nic przełomowego, ale trochę mam ochotę sięgnąć :).

    OdpowiedzUsuń
  3. wartościowa pozycja, warta zapoznania się:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio co raz częściej sięgam po książki psychologiczne, ale te lżej napisane, nie takie typowo naukowe. Nie ukrywam, że spodobała mi się ta forma wywiadu w tej książce. Jestem ciekawa jakby mi się to czytało :)
    Tytuł bardzo do mnie trafił.
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi interesująco, lubię poszerzać horyzonty i od czasu do czasu sięgam po książki psychologiczne. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z chęcią bym przeczytała tę książkę 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię sięgać po takie ksiązki, ta w szczególności mnie zachęca. Chętnie przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)