20 czerwca 2023

Recenzja: Hermann Hesse – Demian

„Demian: Dzieje młodości Emila Sinclaira”
to powieść niemieckiego autora, która szybko stała się fenomenem. Książka początkowo wydana pod pseudonimem autora – Emil Sinclair.
„Spragniony sensu życia Sinclair, znudzony iluzorycznością świata, w którym się wychował, wyrusza w duchową podróż. Stawia pytania, które mają go doprowadzić do prawdziwego oświecenia, a w poszukiwaniu odpowiedzi wspomaga go niezwykły przyjaciel – Max Demian. Ta pasjonująca opowieść o budowaniu własnej tożsamości pióra noblisty Hermana Hessego porusza kwestie o wymiarze tak uniwersalnym, że niezmiennie chwyta za serce zarówno dojrzewających, jak i dojrzałych czytelników na całym świecie.”
Powieść opowiada o dojrzewaniu i odnajdowaniu własnej tożsamości głównego bohatera. W tej wewnętrznej podróży pomaga mu Maks Demian, z którym łączy go specyficzna przyjacielska wieź. Poprzez rozmowy i działania pomaga mu odnaleźć samego siebie, jak również zrozumieć innych ludzi. Przede wszystkim jednak książka daje jasny przekaz, że powinniśmy być dumni ze swojej inności i akceptować siebie takim, jakim się jest. Demian staje się przewodnikiem głównego bohatera, ale również naszym. Nakreśla wiele rzeczy, których sami doświadczyliśmy w dzieciństwie i nie raz miałam tak, że potrafiłam „odbić” pewne sytuacje w samej sobie. I wydaje mi się, że to jest właśnie największa wartość tej książki – odnalezienie samego siebie (w kimś innym). Nie jest to łatwa książka. Nie można przeczytać jej od tak od deski do deski. Nie można jej jednak porzucić. Jest w niej coś niezwykłego, co przyciąga i czeka na nas, aż znajdziemy chwilę skupienia by po nią sięgnąć, bo warto. Uświadamia w nas wiele rzeczy, które może i przeczuwaliśmy jednak nie potrafiliśmy ich nazwać, czy spojrzeć na nie z innej strony.
No i muszę też ostrzec, że wydanie Media Rodzina zawiera błędy – naprawdę przydałoby się, aby ktoś zrobił korektę. W odbiorze całości to nie przeszkadza, ale trochę drażni wzrok. W końcu mamy do czynienia z wręcz ikoniczną już książką.
Ocena: 8/10

18 komentarzy:

  1. Bardzo fajna recenzja, podoba mi się. Myślę, że chciałabym przeczytać. Zwłaszcza, że czytałam już Hermanna Hessego "Gertruda". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaczęłam od Demiana i pewnie do "Gertrudy" kiedyś dojdę :)

      Usuń
  2. Ambitna lektura. Mam w planach ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach. Co do korekty to mam wrażenie, że w wielu wydawnictwach coraz mniej jest ważna. Niestety...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety... na szczęście w niektórych wydawnictwach jest lepiej :)

      Usuń
  4. Dopisuję do listy do przeczytania- dziękuję za polecenie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja, dziękuję Ci bardzo za polecenie. Szkoda, że lektura zawiera błędy , ale jestem tak zaciekawiona książką, że chyba nie będą mi przeszkadzać :D
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  6. te błędy by mnie bardzo raziły jako edytor z wykształcenia...

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze nie czytałam, ale zaciekawiła mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno po nią sięgnę w najbliższym czasie. Świetna fabuła.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)