23 lutego 2020

Recenzja: Wisława Szymborska – Wiersze wybrane


Jak i czy w ogóle można, da się zrecenzować dzieła noblistki? Jeśli można i się da, to bez dwóch zdań jest to zadanie trudne i żmudne. No, ale trzeba go się podjąć, bo jak inaczej rozpowszechniać jej piękne dzieła.
„Jednak w języku poezji, gdzie każde słowo się waży, nic już zwyczajne i normalne nie jest. Żaden kamień i żadna nad nim chmura. Żaden dzień i żadna po nim noc. A nade wszystko żadne niczyje na tym świecie istnienie. Wygląda na to, że poeci będą zawsze mieli dużo do roboty.” 
Powyższy fragment znajduje się na tylniej okładce i jest końcówką odczytu Noblowskiego z 1996 roku, który w całości znajduje się w książce i muszę przyznać, że jest dobrym podsumowaniem, dodatkiem do tego zbioru wierszy. W „Wierszach wybranych” znajdują się dzieła Szymborskiej zarówno te starsze jak i te najnowsze. Z każdego z jej tomów wybrano po kilka lub kilkanaście utworów. Myślę, że jest to książka, w której każdy może znaleźć coś dla siebie. Jest w czym wybierać. Znajdują się tutaj zarówno lekkie i żartobliwe wierszyki jak i te poważne i smutne, nad którymi trzeba chwilkę się zatrzymać.
Uważam, że dla osób, które nigdy wcześniej nie miały większego kontaktu z twórczością Szymborskiej „Wiersze wybrane” są dobrym początkiem, aby później zagłębić się w jej dzieła, bo naprawdę warto.
Ocena: 8/10

10 komentarzy:

  1. Ja jakoś nigdy nie sięgnęłam jeszcze po utwory Szymborskiej. Skoro jednak polecasz wpierw sięgnąć po tę pozycję, na pewno będę miała to na uwadze. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam wiersze Wisławy Szymborskiej. Mnie do nich nie trzeba namawiać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie miałam sympatii do poezji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem wielbicielką poezji, ale czytałam wiele wierszy Szymborskiej i byłam zauroczona 😊
    Pozdrawiam
    subjektiv-buch.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię wracać do wielu wierszy Szymborskiej :) chociaż i tak zawsze najbardziej łapie mnie za serce "Kot w pustym mieszkaniu".

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)