20 sierpnia 2021

Recenzja: Katarzyna Berenika Miszczuk – Kwiat paproci – Szeptucha


Pierwsza część, która rozpoczyna nową ciekawie zapowiadającą się serie, w której autorka zabiera nas do alternatywnego świata - Polski.
„XXI wiek. Polska wciąż jest królestwem rządzonym przez Piastów. Mieszko I jednak nie przyjął chrztu. Gosia po ukończeniu medycyny jedzie na wieś na obowiązkową roczną praktykę u szeptuchy, wiejskiej znachorki, która jest podstawowym ogniwem polskiej służby zdrowia. Jako, że Gosia jest kobietą na wskroś nowoczesną, nie cierpi przyrody, panicznie boi się kleszczy i wierzy tylko w antybiotyki. Na dodatek jest samotna. Okazuje się jednak, że wielką miłość można spotkać wszędzie, nawet w świętokrzyskim lesie. Tylko czy uczeń lokalnego wróża, najprzystojniejszy mężczyzna, jakiego Gosia do tej pory widziała, naprawdę jest tym, za kogo go uważa? I co się stanie, gdy słowiańscy bogowie postanowią sprawić, by w nich uwierzyła?”
„Kwiat paproci” to seria, w której Katarzyna Berenika Miszczuk zabiera nas do świata przygód, słowiańskich przesądów, bogów i upiorów. Autorka jak zwykle zachwyca kreacją bohaterów i charakterystycznym dla niej humorem, który pokochałam. Tym razem trzeba jeszcze dodać, że stworzyła niepowtarzalny słowiański klimat wsi. Sprytnie wykorzystała polskie mity oraz legendy, które niestety są przez nas zapomniane, głównie przez wszechobecność tych greckich czy rzymskich (nawet w szkole o nich się mówi a o naszych nic), a szkoda. Wielka szkoda, bo są naprawdę ciekawe. „Szeptucha” odnosi się głównie do legendy o kwiecie paproci, który miał zapewnić nam nieśmiertelność. Autorka zgrabnie wplotła ją w akcje książki jak również związała przepowiednią z naszą bohaterką. I choć do głównej bohaterki Gosławy mam lekko mieszane uczucia, jest trochę dziwna z tymi fobiami, to szczerze jej kibicuję. Jej ironiczne komentarze są czasami przezabawne. Mieszko, Radek czy Sława są ciekawymi postaciami. Bardzo polubiłam natomiast Jagę, która mimo swojego wieku jest charakterna i po prostu genialna. Ciekawa jest również relacja Baby Jagi z Mszczujem. Za tym musi się coś kryć! 
Romans, który przeplata się z akcją jest spokojny i lekko przewidywalny, ale momentami zabawny. Jest takim rozładowaniem napięcia, które towarzyszy nam podczas czytania. Nie byłoby jednak słowiańskiego klimatu i całego zamieszania bez bogów i demonów, które tworzą podstawę naszych pradawnych wierzeń. Co do tych pierwszych to w tej części pojawia się głównie dwójka naszych przeciwstawnych bożków, choć wspomniany zostaje również Swarożyc. I o ile postać Welesa odpowiadała moim wyobrażeniom, tak wygląd Świętowita mnie zaskoczył. Jeśli zaś chodzi o słowiańskie demony to uważam, że są świetnie wykreowane. Co prawda w tej części tylko wąpierz odgrywał znaczącą rolę, jednak reszta tworzyła z akcją zgrabną całość.
Słowiańskie bóstwa, pradawne obrzędy, przesądy, romans i ogromna dawka humoru to magiczna podróż do innej rzeczywistości, w którą zabiera nas seria „Kwiat paproci”. „Szeptuchę” czyta się lekko i przyjemnie, nie ma w niej czasu na nudę. A przez krótki epilog nie mogę się doczekać dalszych wydarzeń.
Ocena: 10/10

34 komentarze:

  1. Też żałuję, że nie opowiada się na lekcjach o słowiańskivh mitach. Ogólnie nie za bardzo czytam polskich autorów, ale to by mi się chyba spodobało. Wzbudziłaś moją ciekawość.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wciąż mi nie po drodze z tą serią a bardzo lubię twórczość tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jak na razie nie zawiodłam się żadną książką od autorki :)

      Usuń
  3. Jednak nie za bardzo podobają mi się książki fantasy. Czytałam poleconą przez Ciebie "Ja, diablica", ale nie wciągnęła mnie na tyle, żeby sięgnąć po drugi tom. Zresztą nie lubię też filmów i seriali z tego gatunku.

    Recenzja TXT - The Chaos Chapter: Fight or Escape

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie ♡
    Wow, jaka wysoka ocena! Super recenzja, naprawdę bardzo inspirująca. Wygląda na to, że to książka w sam raz dla mnie. Muszę koniecznie się w nią zaopatrzyć, przyjdzie jesień to coraz częściej będę zasiadać do lektur :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ^^ i cieszę się że cię zaintrygowałam serią :)

      Usuń
  5. Muszę kiedyś poznać bliżej ten cykl.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo zaciekawiła mnie ta książka, chciałabym ją przeczytać 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. .. świetna recenzja, zaciekawiłaś mnie bardzo, więc chętnie sięgnę po książki z tej serii ❣️ :)

    - pozdrawiam cieplutko 💖

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam inne książki tej autorki, podobały mi się📚📖😃
    Ten tytuł zapiszę i chętnie przeczytam😊
    Pozdrawiam serdecznie💚🌼🍀😃

    OdpowiedzUsuń
  9. Tej książki akurat nie czytałam, ale podobały mi się inne książki autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To warto i tą serię przeczytać ^^ ten sam humor co w innych książkach :)

      Usuń
    2. Ja czytałam jej thrillery, humoru tam było mało :D

      Usuń
    3. No tak ^^ te gatunki są raczej 'nieśmieszne' ale komedie-fantasy są przezabawne :)

      Usuń
  10. Moja koleżanka uwielbia ta autorkę i to jest jej ulubiona seria.
    Ja jeszcze nie czytałam żadnej książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę polecam spróbować ^^ autorka ma genialny humor :)
      Moją ulubioną serią jest diabelsko-anielska ;)

      Usuń
  11. Mam zgrany cały cykl na czytnik, ale zawsze coś mnie od niego odciąga

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam ją w planach. Cieszę się, że przypadła do gustu. Może i mi przypadnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka bardzo mnie zaciekawiła, nie kojarzę bym coś podobnego kiedyś czytała.

    OdpowiedzUsuń
  14. O tej książki zaczęła się moja przygoda z K.B. Miszczuk i nie żałuję :) Jestem wierną fanką i Gosi i Jagi.
    Bardzo polecam też serię o lekarzach, w której nie ma krztyny magii, ale jest cała lekkość stylu, niezaprzeczalny dowcip i całkiem zgrabna intryga!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaczęłam przygodę o serii diabelsko-anielską ^^ serię o lekarzach mam na półce i czeka do przeczytania :)

      Usuń
    2. Warto💜 chociaż muszę przyznać, że ciekawa jestem dalszych losów diabełków. Szczególnie Cleosi ;)

      Usuń
    3. Myślę że doczekamy się kontynuacji :)

      Usuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)