17 lipca 2021

Recenzja: Katarzyna Berenika Miszczuk – Nowy Sekretnik Szeptuchy


Nowa wersja uniwersalnego kalendarza, który tak jak swój poprzednik zachwyca nie tylko śliczną okładką i zdobieniami stron, ale również ciekawą zawartością.
„Zanurz się w świecie „Kwiatu paproci”! Odnajdź w sobie magiczną moc! Sekretnik z zapiskami i miejscem na zapiski to niezbędnik każdej prawdziwej Szeptuchy. Znajdziesz w nim: kalendarz na cały rok, który pozwoli ci poznać daty ważnych słowiańskich świąt, neosłowiański horoskop, przepisy na lecznicze nalewki i naturalne kosmetyki, charakterystyki demonów słowiańskich, porady, cytaty i zabawne psychotesty, a także bajki oparte na podaniach Słowian.”
Tak jak i swój poprzednik, nie jest to typowy kalendarz. Znaleźć w nim możemy między innymi dawne nazwy miesięcy, świetną charakterystykę demonów oraz opisy słowiańskich świąt z ich tradycjami, które w dużej części przetrwały do dziś (choćby śmigus dyngus czy dodatkowe, puste nakrycie stołu). Mamy także nowe świetne quizy np. „Jaki ogień płonie w twojej duszy?” oraz dział „Piękna jak… szeptucha” z różnymi przepisami na domowe maseczki czy toniki, które zamierzam wypróbować, bo są banalnie proste, a jeśli się sprawdzą to cudownie! Jak również kilka fragmentów z cyklu „Kwiat paproci” z uroczymi ilustracjami do pokolorowania oraz kilka opowiadań (albo raczej legend), z których nie potrafię wybrać faworyta, bo każda jest równie piękna i wzruszająca. Jestem naprawdę zachwycona tymi historiami. Żadnej z nich wcześniej nie znałam, nie wiem jak to możliwe, przecież one są genialne. Tym razem najciekawszy dział ma podwójne miejsca. Nie potrafiłam się zdecydować. Zarówno „zagadki ludowe”, przy których trzeba naprawdę mocno pogłówkować, jak i genialny neosłowiański horoskop, z którego dowiemy się, który z bogów jest naszym patronem oraz jaką rośliną jesteśmy (u mnie to Kalina i Kupała). Oba te działy zaskarbiły sobie moją miłość, choć tak naprawdę wszystkie tematy są ciekawe i świetnie napisane.
„Nowy Sekretnik Szeptuchy”, czyli „co każda Słowianka wiedzieć powinna” to naprawdę świetny dodatek do serii „Kwiat paproci”, jak również zbiór kolejnych informacji o słowiańskiej kulturze i mitologii. Niektóre z tych rzeczy znajduje się w poprzednim wydaniu, jednak jest ich tylko kilka, a w większości są w nim same ciekawe nowości, z którymi warto się zapoznać.
Ocena: 9/10

34 komentarze:

  1. Taki kalendarz wydaje się naprawdę ciekawą pozycją dla osób uwielbiających słowiańskie klimaty oraz tych, którzy cenią sobie twórczość Katarzyny Bereniki Miszczuk (do obu tych grup należę ;)). Coś czuję, że chyba za jakiś czas ta pozycja trafi w moje ręce :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy kalendarz. Ja jeszcze nie czytałam książek autorki z tej serii.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie. Jak będę miała okazję, chętnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam, że z poprzedniego zainteresowały mnie przepisy ^^ Może kiedyś zdecyduję się sprawdzić, co jeszcze innego ma w środku ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. .. zaciekawił mnie ten kalendarz :) ..dziękuję za ciekawą notke, którą przeczytałam z ogromna przyjemnością :) ..nie znam autorki, ale zawsze warto poszerzać wiedzę ;)

    - pozdrawiam ciepło i serdecznie <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Idealny dla osoby lubiącej słowiańskie klimaty:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę kiedyś przeczytać cykl "Kwiat paproci", a ten dodatek też kusi. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakoś nie kupowałam poprzednich kalendarzy z tej serii, ale po Twojej recenzji już żałuję. W tym roku koniecznie się w niego zaopatrzę, bo to zdecydowanie moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznaję, że na razie nie mam jej w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam w planach całą serię książek, a ten sekretnik chcę podarować mamie na urodziny :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy ten kalendarz, chciałabym taki 🙂

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię tę autorkę, ale serii z Szeptuchą nie miałam okazji czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam serdecznie ♡
    Autorki niestety nie znam, tym chętniej zapoznam się z jej pracą :) Po tak zachwycającej recenzji po prostu muszę sięgnąć po ten tytuł :)
    Cudowny wpis!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam zacząć od serii kwiat paproci bo to są dodatki :)

      Usuń
  14. Chyba w takim razie skuszę się na oba <3

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny kalendarz, z chęcią bym przygarnęła. Ciekawa jestem tych przepisów kosmetycznych.

    OdpowiedzUsuń
  16. A który kalendarz polecasz bardziej? Wątpię żebym zdecydowała się na oba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starszy jeśli interesują cię zioła, bogowie i rośliny, nowy jeśli zagadki, horoskop i legendy :)

      Usuń
  17. To by bylo cos dla mnie zdecydowanie. Ksiazki tej autorki na pewno mi sie spodobaja. Aktualnie jestem zauroczona historyczna seria Cherezinskiej o Piastach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ta autorkę całym serduszkiem ^^ to akurat dodatek do serii ale świetny:)

      Usuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)