09 czerwca 2021

Recenzja: Katarzyna Berenika Miszczuk – Sekretnik Szeptuchy


Świetny dodatek do bestsellerowej serii „Kwiat paproci” w formie uniwersalnego kalendarza na każdy rok z przecudną oprawą graficzną (nie tylko okładką, ale również zdobieniami każdej strony książki). Jestem nim naprawdę zauroczona.
„Zanurz się w świecie „Kwiatu paproci”! Odnajdź w sobie magiczną moc! Sekretnik z zapiskami i miejscem na zapiski to niezbędnik każdej prawdziwej Szeptuchy. Znajdziesz w nim: kalendarz na cały rok, który pozwoli ci poznać daty ważnych słowiańskich świąt, opisy roślin i ziół, charakterystyki bóstw i demonów słowiańskich, przepisy na słowiańskie leki i ziołowe nalewki, zabawne psychotesty oraz porady i cytaty na każdy tydzień roku. Przeczytaj dwa premierowe opowiadania o Babie Jadze, niepublikowane fragmenty czwartej części Gosi i pokoloruj wspaniałe ilustracje autorstwa Mileny Młynarskiej.”
Nie jest to typowy kalendarz, jak początkowo się spodziewałam. Znaleźć w nim możemy między innymi dawne nazwy miesięcy, przydatne porady dotyczące zbierania ziół (zwłaszcza, jeśli ktoś chciałby wypróbować przepisy na nalewki) oraz ich zastosowania. Mamy także charakterystykę bóstw, drzew i demonów oraz połączone z tym powiedzenia czy przysłowia, które dzięki temu nabierają większego sensu (no, bo czy wiecie, czym jest licho, które nigdy nie śpi?). Są to naprawdę ładne zebrane informacje. Krótko i ciekawie. Mamy też fajne quizy np. „Co z ciebie za ziółko?” oraz przepis na tort Baby Jagi, który mam zamiar niedługo wypróbować. Jak również kilka fragmentów z cyklu „Kwiat paproci” z uroczymi ilustracjami do pokolorowania oraz słowiański mit o powstaniu świata. Najciekawszy jednak dla mnie jest dział „Poradnik babci szeptuchy”, zwłaszcza rozdział poświęcony „rozbudzaniu uczuć”. Niektóre z tych sposobów są przezabawne! Aż chciałoby się je wypróbować „nitki i włosy” czy „nasięźrzał” – choćby dla samej zabawy. I choć wybrałam swojego faworyta, uważam, że każdy z tematów jest świetny i dobrze napisany.
„Sekretnik Szeptuchy”, czyli „co każda Słowianka wiedzieć powinna” to naprawdę świetny dodatek do serii „Kwiat paproci”, jak również zbiór ciekawych, podstawowych informacji o słowiańskiej mitologii i kulturze, z którą w końcu mamy do czynienia, na co dzień, a nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. No i w końcu to jedyna książka, z której się dowiecie „jak zostać dobrą szeptuchą…”.
Ocena: 9/10

22 komentarze:

  1. Wyszło nowe wydanie tej książki? Nie wiedziałam. Ogólnie od lat mam ją w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie udało mi się wciągnąć w cykl o Szeptusze :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdzieniegdzie widziałam i czytałam o cyklu, do którego to jest dodatek ^^ Nie wiem, czy to kalendarz dla mnie, bo wolę bardziej klasyczne, ale muszę napisać, że przepisem na tort jestem zaintrygowana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to taki typowy kalendarz sama kupiłam go dla dodatków i się nie zawiodłam :)

      Usuń
  4. Cała seria Kwiatu Paproci czeka na półeczce na swoją kolej :) Ale przyznaję, że Sekretnik też mnie kusił. Super, że kalendarz jest uniwersalny, bo szczerze mówiąc zrezygnowałam z niego tylko dlatego, że nie chciałam nieaktualnego :) Jest też druga część!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mam nadzieję że szybko się doczeka przeczytania :)

      Usuń
  5. Nie znam tego, chociaż wydaje mi się, że nazwisko autorki mi się obiło już o uszy. Brzmi fajnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka ma nie jedną serię na karku więc polecam coś spróbować :)

      Usuń
  6. Ale mega <3 Seria jest jeszcze przede mną, jednak chyba zdecyduję się na nią wcześniej ;) A taki sekretnik dam bliskiej mi osobie na urodziny <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy te wspomniane w opisie opowiadania o Babie Jadze to fragmenty "Jagi" czy coś nowego?
    Zazwyczaj żal mi pieniędzy na takie dodatki bo nie korzystam z kalendarzy ale jesteś bliska przekonania mnie ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma ich w Jadze ^^ a historia o 4 braciach jest krótka ale świetna :)
      Też się wahałam czy kupować i nie żałuję :)

      Usuń
  8. ..uwielbiam takie książki.. dzięki Twojej rekomendacji zapisuję tytuły i postaram się przeczytać serię: Szeptucha ;)

    - pozdrawiam cieplutko, dobrego dnia ❤

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)