15 sierpnia 2019

Recenzja: Katarzyna Nosowska – A ja żem jej powiedziała


Nosowska zaczęła od publikowania krótkich, żartobliwych filmików na instagramie, które szybko zawojowały Internet. Potem dostała propozycję od wydawnictwa Wielka Litera, aby „szerokoustna baba” wydała książkę, która również okazała się hitem. 
Z ciekawości sięgnęłam po tą książkę. Chciałam się przekonać, co takiego jest w niej jest, że pojawia się dosłownie wszędzie.
„Wydawało się, że nic już nas nie zaskoczy w internecie. I wtedy pojawiła się ona. Śmieszna gęba, która mówi mądrze o życiu. Prosto, zwięźle, szczerze i bez owijania w bawełnę. Ze zrozumieniem, bez pouczania – ciepło, z doświadczeniem i życiową mądrością. Mówi o show-biznesie, celebrytach, współczesnych snobizmach, fobiach i modach. O druzgocącym wpływie portali społecznościowych na nasze życie, o dylematach partnerstwa, problemach w okiełznaniu nastolatków, o miłości do jedzenia i terrorze rynku reklamowego. O tym jak kochać i nie kochać. O tym, że czarny nie wyszczupla, a seks tantryczny nie polega tylko na faszerowaniu, faszerowaniu, faszerowaniu. Nosowska jest szczerą, dojrzałą i oryginalną obserwatorką rzeczywistości. Mimo sławy i spektakularnej kariery pozostała skromna. I ma to, czego brakuje teraz wszystkim – dystans do samej siebie. Ani przez chwilę nikogo nie udaje. Nieoczywiste, głębokie, błyskotliwe, świetnie napisane i bawiące do łez. Kaśka zabije cię miłością.”
Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy po przejrzeniu jej to kolorowa grafika. Książka jest naprawdę ładnie wydana. Potem zaczęłam czytać… i czułam się jakby Kaśka czytała mi / znała moje myśli. Naprawdę. Pierwszy raz spotkałam się z książką, którą można poniekąd zaliczyć do psychologiczno-motywacyjnych i znalazłam w niej cząstkę siebie. Autorka porusza wiele tematów od miłości, przez nawyki, celebrytów, aż do wychowywania dzieci. Robi to jednak w żartobliwy / ironiczny sposób, który nie tylko sprawia, że książkę czyta się naprawdę przyjemnie, ale również pokazuje jak powinniśmy podchodzi do pewnych spraw – z dystansem. Każdy z rozdziałów zaczyna się słowami „A ja żem jej powiedziała, Kaśka…”, potem mamy wprowadzenie, a następnie (nierzadko jej własną) historyjkę z puentą. Autorka ma dystans do siebie, nie boi się wspominać przeszłości. I choć są w książce rozdziały na temat, których wypowiadać się nie mogę (bo np. dzieci na razie nie mam i w kwestii bycia matka i wychowywania ich się nie znam) to przy większości z rozdziałów uśmiechałam się i przyznawałam w duchu autorce rację.
Na tylnej okładce pisze „Ta książka to petarda!” – zgadzam się całkowicie.
Ocena: 9/10

34 komentarze:

  1. Od roku czytam o tej książce, ale jakoś mnie do niej nie ciągnie. Może kiedyś się przekonam skoro jest taka dobra.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi też ta książka bardzo się podobała. Może za jakiś czas doczekamy się kontynuacji ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciągle się czaję na tę książkę, myślę, że kiedyś się w końcu skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda. I ja wszędzie widzę tę książkę, nieważne, gdzie spojrzę. Ale Panią Nosowską zawsze lubiłam i faktycznie, jej filmiki na Instagramie zawojowały i dobrze, bo taką osobowością trzeba się dzielić, a nie chować!! Dobrze, że spodobała Ci się ta lektura i poczułaś wręcz, że autorka czytała Ci w myślach - to piękne utożsamiać się z takimi rzeczami. Ja sama mam tę pozycję jeszcze przed sobą, ale jestem przekonana, że prędzej czy później po nią chwycę :) Pozdrawiam Cię serdecznie! Bardzo konkretna recenzja, aż miło poczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ^^ a książka jest naprawdę warta uwagi :)

      Usuń
  5. Zachęcająca recenzja, ale ja cały czas się wacham

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekawa, czy i ja umiałabym odnaleźć tutaj cząstkę siebie :) Mogłabym spróbować. Okładka już gdzieś kilka razy mignęła mi przed oczami. Nie wiedziałam jednak, że książka jest aż tak dobra.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam ale mnie niestety nudziła ;/

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za wizytę na moich stronach. Jak trafiłaś do mnie?
    Będzie mi miło, jak czasem zajrzysz do mnie.
    Nie mogę zaoferować Ci herbatki i czegoś słodkiego, ale zawsze znajdziesz ciepłe słowo.
    Więc:
    Więc chodź pomaluj mój świat
    Na żółto i na zielono
    Niech na niebie stanie tęcza
    Malowana Twoją kredką
    Więc chodź pomaluj mi życie
    Niech świat mój się zarumieni
    Niechaj mi zalśni w pełnym
    Tak, tak, wiem trochę zmieniłam słowa, ale niebieski nie jest moim ulubionym kolorem
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z kolorem trafiłaś idealnie ^^ uwielbiam żółty :)
      Dziękuję za piękny wierszyk i na pewno będę do ciebie wpadać :)

      Usuń
  9. Hahaha, okładka wygląda bardzo zabawnie! Tytuł zresztą też, więc całość jest bardzo spójna i z pewnością kiedyś sięgnę po tą książkę bo lubię pozycje ze sporą dawką humoru :)

    Sakurakotoo ❀ ❀ ❀

    OdpowiedzUsuń
  10. Ogółem nie lubię motywacyjnych książek, życiowych poradników itp itd. Mam wrażenie, że w kółko mówią o tym samym a tak naprawdę niczego nie wnoszą. Jednak sam styl autorki myślę, że przypadłby mi do gustu. Poczucie humoru i dystans do siebie bardzo cenię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest do końca poradnik itp ma w sobie historie i często ironiczne / zabawne porady / tematy :)

      Usuń
  11. Nie spodziewałam się, że to taka dobra historia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja nie do końca. Słuchałam akurat audiobooka, więc nie moge nic powiedzieć o walorach estetycznych wydania, ale chociaż to, co mówiła Pani Nosowska, którą ogromnie szanuję, było oczywiście trafione w punkt, to jakoś nie znalazłam tam nic odkrywczego. Nie wiem, spodziewałam się czegoś więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprawa graficzna jest przecudna wiec szkoda że słuchałaś audiobooka.
      No może nie było to odkrywcze ale jak dla napisane świetnie i z ironią za którą pokochałam tą książkę :)

      Usuń
  13. Mam w planach tę książkę. Będę czytała :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o tej książce i mam zamiar się za nią zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Cóż, tak książka niestety nie jest dla mnie... choć Twoja ocena zachęca - no zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lekka, zabawna książka, warta przeczytania📚📖😀
    Pozdrawiam serdecznie😊🌼
    http://spacerem-przez-zycie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad :)